Hola y ciao Peru

7 december 2012 - Guayaquil, Ecuador

Jullie zullen wel denken, die Milou is helemaal vergeten om haar blog bij te houden. Klein beetje :p. Maar heb het zoooo leuk gehad de afgelopen weken dat ik eigenlijk helemaal geen tijd had om te schrijven over mijn belevenissen in Peru. Dus nu mijn laatste dag in Zuid-Amerika (ben inmiddels in Guayaquil, wachtend op mijn vliegtuig naar huis), schrijf ik toch nog even een stukje over wat ik de laatste maand heb meegemaakt.

Mijn eerste stop was Lima, ik zat in een heel leuk hostel genaamd Condors house waar ik meteen veel vrienden heb gemaakt. Echt heel gezellig. Lima zelf is niet heel bijzonder. Grote stad, veel verkeer, wel mooie architectuur en je kan goed zien dat de stad aan het groeien is en steeds moderner wordt. Toch ben ik hier twee weken blijven hangen :p. Hoe zou dat nou komen? :p Hahaha, ja hoor ik moest natuurlijk weer verliefd worden op iemand honderden kilometers verweg. In plaats van twee dagen te blijven ben ik dus twee weken in Lima geweest samen met Jesus. Heel veel leuke dingen gedaan; het waterpark gezien met enorme fonteinen, eindelijk weer een film kunnen kijken (heb ik toch wel een beetje gemist) in de bioscoop -> skyfall, echt een killer film, heel leuk. En vooral veel met vrienden barretjes bezocht zoals 'la noche' een bar met live jazz muziek. Daarnaast heb ik natuurlijk ook mijn verjaardag mogen vieren samen met Jesus in Peru. Voor het eerst in mijn leven dus een verjaardag op het strand gehad, erg bijzonder voor mijn november feestjes en daarna lekker sushi gegeten, naar la noche geweest en afgesloten met een bezoekje aan een laguna aan de rand van Lima. Ik heb zelfs een taart met kaarsjes gekregen, mooier kon niet!! Na deze twee weken heb ik toch met pijn in mijn buik besloten om nog twee weekjes verder te reizen naar het zuiden van Peru.

Eerst ben ik naar Huacachina gegaan wat bekend staat voor geweldige zandduinen waar je vanaf kan suizen met een zandboard. Echt een geweldig mooie oase is dit, omringd door enorme zandduinen ligt daar een meer omringd met palmbomen. Soort aladin gevoel was dat. Ik ben daar gebleven voor 1 nachtje om de buggy/zandboard ervaring op te doen. In een buggy met nog 8 man hobbelend en met een noodvaard over die zandduinen gecrossd. Adrenaline kick!! Daarna de zandboards in gewaxt om van de duinen af te boarden.... tenminste dat zou je denken. Ipv van de duinen af te gaan, sta je vrijwel still op een flinke helling. Dus ik proberen dat board vooruit te krijgen, of tenminste de goede kant op te draaien. Was niet helemaal een succes, het board was zó slecht dat ik gewoon still stond op de slope. Dus dan maar op je buik liggend ervanaf gaan. Ook leuk! Wel een beetje jammer dat het boarden niet lukte, maar toch heel gaaf om zo midden in de woestijn te staan met alleen maar zand en zand om je heen.

Na Huacachina heb ik de bus genomen naar Nazca om daar de bijzondere Nazca lijnen te zien. Dus ik kom aan, moet ontzettend nodig plassen (want geloof me, je wilt niet op de wc in de bus gaan zitten), maar helemaal geen tijd voor! Wordt meteen in een vliegtuigje gepropt om een 30 minuten rondvlucht te maken over de Nazca lijnen. Ondanks dat, en het gevoel van te moeten overgeven vanwege de enorm goede vliegkunsten van de piloot, was het het zeker waard. Het is heel apart om zo midden in de dorre vlakten tekeningen van een; condor, kolibrie, astronaut, spin etc. te zien. Het blijft een raadsel hoe die tekeningen daar al die honderden jaren nog steeds zijn. Heel bijzonder.

Die avond nog ben ik met een nachtbus naar Arequipa gegaan, een klein stadje omringd door torenhoge vulkanen die met sneeuwbedekt zijn. Arequipa was wel heel mooi, met prachtige gebouwen en een fijne admosphere. Hier heb ik een citytour gedaan (ze vroegen 45 soles, ik heb het afgedongen tot 20!! Begin al een echte peruaan te worden :p). En ik heb ook een tweedaagse trekking gemaakt door colca canyon. Echt een geweldige ervaring was dit. Om 3 uur snachts opgehaald om het park in te rijden en te beginnen bij het condor uitkijkpunt om condors te spotten. Ik heb er 5 gezien, wel allemaal verweg wat een beetje jammer is, maar toch heb ik die legendarisch grote beesten kunnen bekijken. Na dit uitkijkpunt zijn we begonnen met de hike van 7 uur. Eerst helemaal naar beneden de colca canyon in (zwaar voor je knieen zeg) en daarna weer omhoog aan de andere kant van de canyon. Ondertussen lekker alpaca vlees gegeten en daarna door tot de oase midden in colca canyon om daar de nacht door te brengen. Ik was in een groep van twee nederlandse jongen, twee braziliaanse meiden en nog twee franse meisjes. Best een leuke groep alleen bakte die twee brazilianen er niks van en moesten we dus steeds een uur of langer op ze wachten. De gids was echt crappy, die had er duidelijk geen zin in en liet ons dus ook vaak vooruitlopen waardoor we dus af en toe verdwaalden. Toch was de trekking geweldig, wat een uitzicht zeg. En wat een overwinning om aan te komen in die oase na 7 uur te hebben gehiked. De volgende morgen moesten we nog eens 2 uur hiken naar boven om uit de canyon te komen. Ipv 2 uur, deed ik er 4 uur over omdat ik ineens enorm last had van de hoogte en geen coca bladeren meer had om op te kauwen. Result; enorme bloedneuzen die niet wou ophouden. Maar ben er wel uitgekomen en heb me niet overgegeven aan het nemen van een muilezel (had ik ook niet het geld voor, maargoed).

Toen de trekking voorbij was snel terug naar Arequipa om de bus te nemen richting Cusco. Cusco is ook weer echt een hele mooie stad omringd door bergen en met veel geschiedenis van de Inca's. Waar het vooral beroemd om is, zijn de enorme ruines van de inca stad Machu Picchu. Dus natuurlijk ging ik hier naartoe, en niet zomaar met de trein. Neeeee, door de officiele inca trail te lopen die 4 dagen duurt. Voordat ik hiermee begon was ik nog 2 dagen in Cusco om te acclimatiseren en om met iedereen af te spreken. Want het bleek dat 7 andere mensen die ik ken ook in Cusco waren. Toch leuk dat iedereen zo'n beetje de zelfde route doet :p. Vorige week dinsdag begon ik dus met de Inca trail. Met een groep van 16 man met nog eens twee gidsen en 21 porters (mannen die de bagage dragen) en een chef gingen we op pad om de eeuwenoude traptreden te betreden van de Inca's. De eerste dag erg zwaar, iets van 9 uur gelopen in de snikhete zon. Dus even doorbijten, vooral omdat ik nog 7 blaren had van de vorige trekking. Erg pijnlijk maar was wel erg snel, toch steeds als één van de eerste overal aangekomen. De gids die we hadden was erg leuk! Cassiano is zijn naam en hij heeft ons overal door heen getrokken met zijn grappige verhalen en positieve houding. Daarnaast was het natuurlijk geweldig om te zien dat er 22 mannen voor je uit lopen met rugzakken op van 25 kilo each. Very impressive!! De tweede dag zou een dodelijke dag worden omdat we 11 uur moesten lopen over dead women's pass, een enorme berpas helemaal omhoog naar 4300 meter. Nou viel eigenlijk best mee :p. Ik deed het, samen met 2 militairen, in 5 uur. Overwinning!! Blijk dus eigenlijk een best goede hiker te zijn, me so proud. De derde dag was een korte hike met onderweg veel ruines van de inca's. Kleine stadjes, forts en terassen om groenten te laten groeien. Ook veel lama's en alpaca's kunnen zien :p. De vierde dag was natuurlijk de beloning van die enorme hike. Machu Picchu!!!! Wat een geweldig mooie stad is dit zeg, die huizen staan er nog helemaal, amazing.

De hele inca trail was een enorm succes en zeker die kostbare dollars waard. Had een geweldig leuke groep om mee te hiken, de organisatie was heel goed. En het eten was alsof ik in het hilton at ipv op een camping. Mooiste ervaring ooit :D

Toen ik terug kwam in Cusco natuurlijk helemaal beckaf, maar de mooiste verassing kwam nog. Jesus kwam speciaal voor mijn laatste drie dagen overvliegen vanuit Lima. Dus spullen gepakt en naar het appartement van zijn broer en franse vriendin gegaan. Echt heel gezellig! Lekker naar barretjes geweest, de toerist uitgehangen en uiteten geweest. Een chocolade museum bezocht, inca museum en naar een meer geweest om lekker te lunchen en daarna mensen te redden die in het riet vast waren gekomen.

Jammer dat de reis nu voorbij is, maar heb het zo leuk gehad en alles bij elkaar heb ik enorm veel ervaringen kunnen opdoen. Mijn ogen zijn zeker geopend en dit alles heeft me geleerd alles veel meer te waarderen. Nu ik een peruaans vriendje heb gekregen is het zeker een reden om terug te gaan naar dit mooie land :D!! Bedankt dat jullie allemaal mijn blog hebben gevolgd.

Op naar het volgende avontuur,

Kusafiri dada (nouk, volgende keer ga je mee!)

1. Lisa:
    7 december 2012
    Wat een verhalen lieffie, kan niet wachten om je vanavond weer te zien en te horen! AAAAAAH TOT STRAKJES!!! xxxxxxxxxxx